tiistai 29. syyskuuta 2009

Yksivaltias Suomeen ?

Hallituksen nimittämä, ministeri Taxellin johtama perustuslakitoimikunta tulee antamaan valtiosäännön uudistamiseksi esityksen, johon sisältyy ennen muuta presidentin valtaoikeuksien kaventaminen.

Poliittinen eliitti myöntää miten ”Vahva presidentti oli ehkä aiemmin Suomessa tarpeen, muttei enää.” Edelleen miten nyt olisi ei vain korkea aika vaan myös sopiva tilaisuus poistaa presidentin lopullisetkin valtaoikeudet. On arvioitu, että asia saattaisi nyt onnistua tilanteessa, jossa nykyiset hallituspuolueet ovat tämän muutoksen kannalla.

Asian yhteydessä painotetaan jatkuvasti miten päätäntävallan keskittäminen pääministerille on mukamas sitä oikeata länsimaista kansanvaltaa. Nykyinen yksinkertaisen enemmistön valtaan perustuva järjestelmä on kuitenkin tosiasiallisesti luonut tilanteen, jossa riittävän röyhkeätä pääministeriä ei pystytä erottamaan.

Tämä koska voimassa olevan perustuslain mukaan nimenomaan pääministerin tulee tehdä aloite Eduskunnan hajottamisesta. Perustuslakia viimeksi uudistettaessa ei kiinnitetty huomiota tähän asiaan. Presidentti tehtiin toimintakyvyttömäksi asian suhteen ja hajotusvalta siirrettiin pääministerille.

Tässä yhteydessä on muistettava miten presidentti on valittu suoralla kansanvaalilla. Kun pääministeri sen sijaan on noussut valtaan kansanedustajien ”lehmänkaupoilla”. Hyvä ajatus olisi suoralla kansanvaalilla valittava presidentti, jolla olisi valtaoikeus yhdessä määrävähemmistön kanssa hajottaa eduskunta.

Mitään ei tietenkään tapahdu niin kauan kuin hallituskumppanit seisovat pääministeri Matti Vanhasen takana.

Ilkeämieliset huhut kyllä väittävät miten hallituksen piirissä varmuuden vuoksijo suunniteltaisiin Vanhaselle syytesuojaa samaan tapaan kuin pääministeri Silvio Berlusconille Italiassa.

Yrjö Saraste
Sotaveteraani

1 kommentti:

  1. Syytesuoja tosiasiassa oli jo eräiltäosin olemassa lähes 10 vuotta, mutta jouduttiin purkamaan kansainvälisen rikostuomioistuimen pelossa lakimuutoksella He 55/2007, koska laki oli artikla 33 vastainen lähes 10 vuotta !

    Eduskunnan oikeusasiamiehen päätäksestä 876/2/05 selviää, että "oikeusasiamies" oli huolissaan "valtioneuvoston" toimintakyvystä ja "viranomaisten itsekriminointisuojasta". Tosiasissa tuon päätöksen kaltainen rikosilmoitus on tehty 8.9. 2005, mutta "oikeusasiamies" keskeytti esitutkinnan tuolla päätöksellään "anonyyminä". Kuitenkin lakimuutoksella vuodenvaiheessa 2005/2006 laskettiin noiden "presidentin-ja ministerinrikosten" vanhenemisaikaa 2 vuoteen, samalla, kun "oikeusministeriön" kriminaalipoliittisen osaston lausunnon 114/911/06 mukaan VKSV kirjaili asiaa (timitettu 9.12. 2005) diariin 8 kk.

    On sitä osattu siis ennenkin suojata ministereitä jopa takautuvasti ! Hirvelän "ihmisoikeustuomariksi" saamisen jälkeen kaikki tuonkaltaiset jutut on seulottu pois käsittelystä sielläkin !

    Ja kansainvälisen rikostuomioistuimen "organisaatiomuutosten" ( esimerkkinä tapaus Ruanda) voidaan lainsäädännöllä ja virkarikoksin rikkoa ihmisoikeuksia ja demokratiaa kuinka paljon tahansa. "Oikeusministeriön" hankeluettelo 1.9. 2009 sisältää yksissä kansissa kaikki asioiden salaamiseksi tarvittavat lakimuutokset; mm. "oikeusasiamiehen" oikeuden "seuloa" lähetettyjä valituksia sekä valitusaikojen radikkaalin lyhenemisen !

    Lainsäädännön ja viranomaisten virkarikosten laillisuus-seuranta käytännössä aiotaan lakkauttaa lähes kokonaan eoa päätöksen 876 lähelläpiti-tilanteen jälkimainiggeissa ! Lakia oli pakko muuttaa hiljaisuudessa, mutta virkavastuu ei houkuta sen enempää, kuin aiemminkaan !

    VastaaPoista